Лабораторні роботи


Лабораторна робота 7.
Тема: Розробка та використання Веб-квестів у навчальному процесі та науковій діяльності

Мета: сформувати вміння створювати проекти за технологією Веб-квест та володіння методикою їхнього проведення
Література
1.  Новые педагогические и информационные технологии в системе образования : учеб. пособие для студ. пед. вузов и системы повышения квалиф. пед. кадров / Е. С. Полат, М. Ю. Бухаркина, М. В. Моисеева, А. Е. Петров ; под ред. Е. С. Полат – 2-е изд., стер. – М. : Издательский центр «Академия», 2005. – 272 с.
2.  Гуревич Р. С. Інформаційні технології навчання: інноваційний підхід : навчальний посібник / Р. С. Гуревич, М. Ю. Кадемія, Л. С. Шевченко ; за ред. Гуревича Р. С. – Вінниця : ТОВ фірма «Планер», 2012. – 348 с.
3.  Енциклопедія освіти / Акад. пед. наук України ; головний ред. В. Г. Кремень. – К. : Юрінком Інтер, 2008. – 1040 с.
4.  Хуторской А. В. Современная дидактика : учеб. пособие. 2-е изд., перераб. / А. В. Хуторской. – М. : Высш. шк., 2007. – 639 с. : ил.
5.  Трайнев В. А. Информационные коммуникационные педагогические технологии (обобщения и рекомендации) : учебное пособие / В. А. Трайнев, И. В. Трайнев. – 2-е изд. – М. : Издательско-торговая корпорация «Дашков и Ко», 2006. – 260 с.
Теоретичні відомості
Практична значущість використання технології Веб-квест:
−         формування і прояв комунікативної компетенції;
−         можливість оцінювання рівня сформованості компетентностей. Об’єктами оцінки є результати діяльності студентів, презентація продукту, а також спостереження за способами діяльності, володіння якими демонструють студенти в процесі роботи в групі або під час проведення консультацій;
−         можливість формування в студентів компетентності у вирішенні проблем, а також освоєння способів діяльності.
Характерними особливостями Веб-квесту, що відрізняють його від інших технологій, зокрема від методу проектів, є такі: перш за все заздалегідь, визначаються ресурси, в яких є інформація, необхідна для розв’язання проблеми. По-друге, Веб-квест однозначно визначає порядок дій, який має виконати студент для одержання необхідного результату. По-третє, обов’язковою складовою цієї технології є перелік тих знань, умінь і навичок, яких можуть набути студенти, після виконання даного Веб-квесту. По-четверте, однозначно визначені критерії оцінки виконаних завдань.
Результати роботи необхідно оформити у вигляді html-сторінки і захистити в аудиторії. Перед виконанням завдання обов’язково ознайомтеся з критеріями оцінок.

Звіт про виконання роботи
Творчі завдання
Завдання 1. Проаналізуйте обраний Вами Веб-квест. Яким чином він сприяє підвищенню якості навчання?
Обраний веб-квест «Квадратні рівняння» (http://kvriv.blogspot.com ).
Даний веб-квест пояснює що потрібно зробити студентам, завдання, можливі ролі та що потрібно зробити, критерії оцінювання.
Освітній Веб-квест (Webquest) – проблемне завдання з елементами рольової гри, для виконання якого використовуються ресурси Інтернет.
  Підсумком роботи Веб-квесту є публікація робіт учнів у вигляді Веб-сторінок або Веб-сайтів.
Така навчальна технологія сприяє зацікавленню учнів роботою, вони вчаться працювати в Інтернеті та відповідним чином оформляти результати своїх робіт. З педагогічної точки зору веб-квести організовують учнів та сприяють згуртованості колективу.
Завдання 2. Обрати освітній Веб-квест, здійснити аналіз мети, його структури та змісту.
Мета даного Веб-квесту – систематизувати знання та вміння учнів з теми, відпрацювати навички розв’язування рівнянь.
Структура даного Веб-квесту:
1)      Головна – висвітлена структура веб-квесту.
2)      Вступ – оголошена тема та пояснено режим роботи учнів (2 етапи: теоретичний та практичний)
3)      Ролі
4)      Завдання  1-го етапу.
5)      Завдання 2-гого етапу
1.      Учасникам гри необхідно розбитися на команди та обрати ролі, які вам ближче і цікавіше.
2. 
Потрібно сформувати 3 групи:
            - група загальноосвітнього рівня
            - теоретична група
            - група прикладного характеру
             
3. Проаналізувати список джерел.
4. Дослідити джерела Інтернет з обраної теми.

5. Обговорити результати дослідження.

6. Скласти звіт.

7.Захист результатів дослідження. 

8. Скласти план пошуку інформації з обраної ролі.

5) завдання – представленні завдання для виконання кожній команді.
6) ролі:
            Мавпи (група загальноосвітнього рівня)
Керівництво для мавп:
1. Зібрати теоретичний матеріал з теми.
2. Знайти в Інтернеті відповіді на запитання та вказати відповідні Інтернет-джерела:
·                     склад вашої команди;
·                     стандартний вигляд квадратного рівняння;
·                     кількість коренів квадратного рівняння, від чого це залежить?
·                     види квадратних рівнянь;
·                     від чого залежить вид квадратного рівняння?
·                     теорема Вієта та її графічна ілюстрація.
3. Скласти звіт (за зразком).

Папуги (теоретична група)
Керівництво для папуг:
1.                 Зібрати теоретичний матеріал з даної теми.
2.                 Знайти в Інтернеті джерела та відповідний матеріал, який необхідний.
3.                 Скласти за підібраним матеріалом кросворд (не менше 10 слів).
4.                 Скласти звіт (за зразком).

Слони (група прикладного характеру)
Керівництво для слонів:
1.                 Зібрати цікаві теоретичні відомості або історичні факти щодо квадратних рівнянь, вчених, які займалися цією проблемою, а також галузі, в яких вони використовуються.
2.                 Знайти в Інтернеті необхідний матеріал, вказати відповідні Інтернет-ресурси та за ними створити презентацію.
3.                 Скласти звіт (за зразком).

7) Джерела                            
8) критерії оцінювання – пояснено, який вид робіт оцінюється якою кількістю балів. Усі учні обов’язково мають ознайомитися з таблицею оцінювання.
9) Висновок – подано результати досліджень
10) Про автора

Завдання 3. Оберіть Веб-квест та опишіть його виконання. Які переваги та недоліки його використання?
            Учні діляться на команди залежно від своїх вподобань або за вибором учителя. Кожна команда на певному етапі виконує поставлені перед нею завдання. В кінці кожна команда звітує та представляє свої результати у відповідній формі.
            Переваги даного веб-квесту:
1)      учні спілкуються між собою у процесі виконання завдань, поставлених учителем.
2)      Розвиток уяви та уваги
3)      Ознайомлення з новими ігровими технологіями
4)      Розвиток навичок захищати свої результати.
Недоліки даного веб-квесту:
1)      У групі одні учні будуть працювати, а інші відпочивати.
Контрольні запитання
1.       Схарактеризуйте Веб-квест, наведіть історію його виникнення.
Веб-квест (webquest) в педагогіці — це проблемне завдання з елементами рольової гри,  для виконання якого використовуються інформаційні ресурси Інтернету.  Вперше модель  web-квесту була представлена викладачем університету Сан-Дієго Берні   Доджем  у 1995 р. Автор розробив інноваційні додатки до Інтернет з метою інтеграції в навчальний процес для різних предметів і рівнів навчання. Б. Додж виділив три принципи класифікації Веб-квестів. Сьогодні ця технологія використовується як найбільш вдалий спосіб використання Інтернету на уроках.  Веб-квест дає можливість учням ефективно використовувати інформацію, яку вони знаходять у мережі. Веб-квест - це технологія орієнтована на учнів,  занурених у процес навчання, яка розвиває їх критичне мислення. Вони спрямовані на розвиток у студентів навичок аналітичного і творчого мислення; викладач має володіти високим рівнем предметної, методичної та інформаційно-комунікаційної компетентності. Таким чином, Веб-квест поєднує в собі ідеї проектного методу та ігрових технологій в середовищі WWW засобами Веб-технологій. Завдяки конструктивному підходу до навчання, учні не лише добирають і упорядковують інформацію, отриману з Інтернету, а також скеровують свою діяльність на поставлене перед ними завдання. Це технологія,  яка дозволяє працювати в групах (від трьох до п’яти чоловік), розвиває навики командної гри  та  лідерські якості.

2.       Які види діяльності студенті використовуються в проектній роботі студентів у Веб-квестах?

3.       У чому полягають принципи, за якими класифікуються Веб-квести?
4.       У чому полягає сутність компіляційного завдання Веб-квеста?
5.       Навести зміст та характеристику Веб-квестів:
1)    журналістського;
У журналістських Веб-квестах студенти мають зібрати факти та організувати їх у жанрі репортажу новин, інтерв’ю і т. ін
2)    конструкторського;
Конструкторський Веб-квест потребує від студентів створення продукту або плану з виконання раніше визначеної мети в певних межах.
3)    творчого;
Творчий Веб-квест вимагає від студентів створення продукту в заданому форматі. Творчі проекти схожі на конструкторські, проте є вільними і непередбачуваними в своїх результатах. У процесі оцінки таких проектів необхідно більше уваги приділяти творчості й самовираженню студентів.
4)    переконуючого;
Переконуючий Веб-квест має на меті створення продукту, здатного переконати будь-кого. Таке завдання виходить за межі звичного перекладу і вимагає від студентів розробки аргументів на користь будь-якого твердження, думки, варіанту розв’язку проблеми на основі матеріалів, одержаних у процесі роботи з квестом.
5)    аналітичного;
Аналітичний Веб-квест досліджує взаємозв’язок речей реального світу в межах заданої теми.
6)    наукового;
Наукові Веб-квести слугують для знайомства та залучення студентів до наукових досліджень у різних галузях знань.
7)    оцінного.
Оцінні Веб-квести представляють студентам низку предметів із запрошенням до їх оцінки або класифікації, вибору рішення з обмеженого списку або оцінки результатів проведених досліджень.

6.       У чому полягає інтерактивна методика Веб-квестів?
інтерактивна методика Веб-квестів навчає студентів знаходити необхідну інформацію, здійснювати її аналіз, піддавати її аналізу, систематизувати і вирішувати поставлені задачі, її використання є нескладним, не потребує завантаження додаткових програм або одержання специфічних технічних знань та навичок – необхідним є лише комп’ютер з доступом до мережі Інтернет.
7.       Які компетенції майбутнього фахівця формуються в процесі проектної діяльності?
Одним із завдань системи освіти є підготовка фахівців, які б відповідали запитам роботодавців. Підготовка такого фахівця має ґрунтуватися на ідеї компетентнісно-орієнтованої освіти. Одним із системотворчих підходів, що посилюють розвивальний ефект навчальних програм, позитивно впливають на формування особистості сучасного студента, є проектна діяльність, яку можна розглядати як самостійну структурну одиницю навчально-виховного процесу.
8.       Які види завдань для Веб-квестів визначив Берні Додж? Схарактеризувати кожне з них.

9.       Яка структура Веб-квеста, навести характеристику його складових.
Вступ – короткий опис теми Веб-квесту. Завдання – формулювання проблемної задачі та опис форми подання кінцевого результату. Наприклад, задана серія запитань, на які потрібно знайти відповіді; прописана проблема, яку потрібно вирішити, та вказана інша діяльність, що спрямована на переробку і представлення результатів, виходячи із зібраної інформації, а також список інформаційних ресурсів, необхідних для виконання студентами завдання – посилання на Інтернет- ресурси і будь-які інші джерела інформації. Порядок роботи – опис послідовності дій, ролей і ресурсів, котрі необхідні для виконання завдання. Керівництво до дій (як організувати та представити зібрану інформацію) – допоміжна інформація, що може бути представлена у вигляді непрямих запитань. Оцінка – опис критеріїв і параметрів оцінки виконання Веб-квесту, які представляються у вигляді бланку оцінки. Критерії оцінки залежать від типу навчальних завдань, що вирішуються у Веб-квесті. Висновок – у цьому розділі підсумовується досвід, одержаний студентами в процесі виконання самостійної роботи над квест-проектом. Використані матеріали – посилання на ресурси, що використовувалися для створення Веб-квесту. Коментарі для викладача – методичні рекомендації для викладачів, студентів, які будуть використовуватися у Веб-квесті.

10.  Яким чином здійснюється оцінка Веб-квеста, за якими критеріями?
Б. Додж (http://Вебquest.sdsu.edu\rubrics) рекомендує використовувати від 4 до 8 критеріїв, що можуть включати оцінку: − дослідницької та творчої роботи; − якості аргументації; − оригінальності роботи; − навичок роботи в мікрогрупі; − усного виступу; − мультимедійної презентації; − письмового тексту і т.ін.

11.  Схарактеризувати освітній Веб-квест, наведіть приклад.
Освітній проект – це форма організації занять, яка передбачає комплексний характер діяльності всіх її учасників за певний проміжок часу – від одного уроку до декількох місяців. Розвиток Інтернет-технологій, ІКТ зумовили появу і використання в навчальному процесі інформаційно-комунікаційних мереж та на їх основі телекомунікаційних проектів. Одним із різновидів телекомунікаційних проектів є Веб-квест. Освітній Веб-квест – сторінки з певної теми на освітніх сайтах, які поєднані гіперпосиланнями зі сторінками з інших сайтів у Всесвітній павутині.
12.  У чому полягає суть проектування педагогічного процесу?
13.  У чому полягає та чим зумовлена інтеграція проектних та інформаційних технологій?
14-15.  Схарактеризувати діяльність студентів на кожному етапі виконання Веб-квеста. Яким чином готується та представляється звіт студентами з виконаної роботи у Веб-квесті?
1. Студент обирає одну із запропонованих йому ролей. Обравши собі певну «роль», студент переходить до одного з досьє, які представлено на сторінці Веб-квесту.
 2. Студент аналізує, як його роль узгоджується із завданнями інших членів команди. В результаті проходження цих етапів у студентів, формуються елементи інформаційно-комунікаційної компетенції: вибір соціальної ролі, одержують навички роботи в групі.
 3. Далі студенти досліджують запропоновані ресурси та ресурси медіатеки навчального закладу (книги, журнали, енциклопедії). При цьому вони аналізують інформаційні ресурси, відбирають необхідну інформацію, шукають додаткову.
4. Для підготовки звіту представляється опис артефактів, котрі, на погляд студентів, представляють досліджуване питання. Для кожного артефакту вказується джерело (друкований посібник, електронне видання, адреси в Інтернет, пояснення, чому він необхідний під час дослідження даної теми. При цьому студент набуває досвіду збереження інформації, структурування інформаційних ресурсів.
5. Після закінчення процесу пошуку подає звіт за обраною темою.
6. Веб-квест передбачає спільну роботу, тому далі студенти обговорюють, сперечаються, формують план роботи групи в цілому. Тут кожний із них, будучи експертом у своїй галузі, бажає знайти найкращий розв’язок своїх завдань. Потім студенти обирають форму подання загального звіту та можуть розподілити ролі для подальшої роботи: розроблення макету сайту або презентації, створення дизайну та ін.
7. Завершується цей процес груповим захистом роботи. Аналогічно створюються всі інші сторінки.

16.  Які характерні особливості Веб-квесту, що відрізняє його від інших технологій?
Характерними особливостями Веб-квесту, що відрізняють його від інших технологій, зокрема від методу проектів, є такі: перш за все заздалегідь, визначаються ресурси, в яких є інформація, необхідна для розв’язання проблеми. По-друге, Веб-квест однозначно визначає порядок дій, який має виконати студент для одержання необхідного результату. По-третє, обов’язковою складовою цієї технології є перелік тих знань, умінь і навичок, яких можуть набути студенти, після виконання даного Веб-квесту. По- четверте, однозначно визначені критерії оцінки виконаних завдань.
17.  Яким чином і з якою метою використовуються Веб-квести в навчальній роботі ВНЗ?
18.  У чому полягає місце і роль самостійної роботи студентів у ВНЗ?

19.  Яким чином ІКТ та проектні технології використовуються в                Лабораторна робота № 6

Тема: Використання сервісів Веб 2.0, Веб 3.0 у навчанні та наукових дослідженнях.
Мета: навчитись створювати, редагувати, налагоджувати мережеві блоги; додавати коментарі до блогів.
Методичне забезпечення: роздатковий матеріал, презентація, персональні комп’ютери підключені до мережі Internet.

Контрольні запитання.
1.     Для чого призначений мережевий блог?
2.     Яким чином можна створити мережевий блог?
3.     Як змінити параметри блогу?
4.     Які дії необхідно виконати, щоб додати до блогу коментар?
5.     Як додати календар до власної веб-сторінки або блогу?
6.     Яким чином можна надати вільний доступ до блогу?

Відповіді
1.     Для чого призначений мережевий блог?
Навіщо потрібен блог? На сьогоднішній день блог, як явище, став на стільки популярним, що причиною для створення може стати майже все що завгодно.
·      Ви можете побажати створити блог, аби просто записувати свої думки. Це буде Ваш особистий веб-щоденник. Зекономите на папері та чорнилах 😉
·      Ви самі або з друзями/колегами можете створити блог, аби висвітлювати новини, своє бачення та ділитись думками щодо якоїсь теми. Це будетематичний “моноавторний” чи колективний блог.
·      На роботі Вас можуть попросити, або Ви виявите бажання самі, писати про досягнення компанії, зміни у робочому процесі, налагодити через інтернет діалог з клієнтами та партнерами. В цьому випадку Ви можете спробувати створити корпоративний блог.
·      Блог можна використовувати як портфоліо чи резюме, як записник чи просто місце збереження корисної інформації.

Блог ( англ. blog , від web log - інтернет - журнал подій , інтернет- щоденник , онлайн- щоденник ) - веб- сайт , основний вміст якого - регулярно додаються записи , що містять текст , зображення або мультимедіа. Для блогів характерні недовгі записи тимчасової значущості , впорядковані у зворотному хронологічному порядку (останній запис зверху). Відмінності блогу від традиційного щоденника обумовлюються середовищем: блоги зазвичай публічні і передбачають сторонніх читачів , які можуть вступити в публічну полеміку з автором (у коментарі до блогозапісі або своїх блогах) .Людей , провідних блог. , називають блогерами  . Сукупність усіх блогів Мережі прийнято називати блогосферою  Для блогів характерна можливість публікації відгуків (коментарів , « коментів » ) відвідувачами. Вона робить блоги середовищем мережевого спілкування , що має ряд переваг перед електронною поштою , групами новин , веб- форумами і чатами .Під блогами також розуміються персональні сайти , які складаються в основному з особистих записів власника блогу і коментарів користувачів до цих записів .Першим блогом вважається сторінка Тіма Бернерса - Лі , де він , починаючи з 1992 р. , публікував новини . Більш широке поширення блоги отримали з 1996 р. У серпні 1999 р. комп'ютерна компанія Pyra Labs з Сан- Франциско відкрила сайт Blogger.com , який став першою безкоштовної блогової службою .В даний час особливість блогів полягає не тільки в структурі записів , але і в простоті додавання нових записів . Користувач просто звертається квеб -серверу , проходить процес ідентифікації користувача , після чого він додає новий запис до своєї колекції. Сервер надає інформацію як послідовність повідомлень , поміщаючи в самому верху найсвіжіші повідомлення. Структура колекції нагадує звичну послідовну структуру щоденника чи журналу .
§         змінити назву блога
§         додати опис блогу (він буде відображатись відразу після назви)
§         додати до заголовку зображення (з комп'ютера, або з Інтернету) з декількома варіаціями: розташувати зображення слідом за назвою й описом; розташувати замість назви й опису; розміщувати опис після зображення.
§         змінити розміри, щоб якнайкраще пристосувати зображення
§         встановити кількість публікацій на головній сторінці
§         змінити текст посилання сторінки допису
§         встановити параметри сторінки допису
§         встановити порядок основних документів
Завдання 4. Змінить (за потребою) вказані параметри
Під блогом є коментарі. натиснути на "додати коментар" Його опублікувати.
Як додати календар Google на свій веб-сайт
Як вставити календар на сайт
1.      Відкрийте Google Календар на комп’ютері. Код для вбудування на сайт можна отримати лише на комп’ютері; у додатку Google Календар це неможливо. 
1.      Праворуч угорі натисніть значок Налаштування а потім Налаштування.
1.      Ліворуч натисніть назву потрібного календаря.
1.      У розділі "Інтеграція календаря" скопіюйте код iframe. 
1.      Під кодом вбудування натисніть Налаштувати.
1.      Виберіть потрібні параметри, а потім скопіюйте HTML-код, що відобразиться.
Дозвольте відвідувачам сайту зберігати події календаря
1.      Відкрийте Google Календар на комп’ютері. Змінити налаштування видимості календаря можна лише з комп’ютера; у мобільному додатку зробити це неможливо.
1.      У загальнодоступному календарі створіть або відредагуйте подію.
1.      Натисніть Інші дії а потім Опублікувати подію.
1.      У вікні опублікування події скопіюйте HTML-код, що відобразиться.
1.      Відкрийте редактор веб-сайту, потім вставте цей код у те місце, де має бути кнопка.



Управління доступом до блогу
Як дозволити іншим користувачам редагувати ваш блог
1.      У лівому верхньому куті натисніть на стрілку вниз  Стрілка вниз.
1.      Виберіть потрібний блог.
1.      В меню зліва натисніть Налаштування  потім Основні .
1.      У розділі "Дозволи> Автори блогу" натисніть Додати авторів .
1.      Введіть адресу електронної пошти користувача, якого хочете додати.
1.      Натисніть Запросити авторів .

2.     Яким чином можна створити мережевий блог?
3.     Як змінити параметри блогу?
Змінити структуру блога
Ви вже розглянули структуру блогу, тепер спробуємо її змінити. Для цього у вас повинен бути вже відкритий блог на головній сторінці.
Крок 1. Перейдіть за посиланням «Дизайн» у верхній частині вікна.
Treningblogrik201120125.JPG
Крок 2. Ви опинились у вікні "Дизайн", на вкладці "Елементи сторінки". Зараз ви бачите структуру свого блогу у вигляді блоків.
Treningblogrik2011201216.JPG
Крок 3. Блоки сірого кольору можна переміщувати. Для цього необхідно натиснути на вибраному блоці ліву кнопку миші, та тримаючи її перетягнути блок на потрібне місце.
Treningblogrik2011201217.JPG
Крок 4.Деякі блоки можна редагувати (змінювати). Перейдіть за посиланням "Редагувати" в блоці з назвою блога. Відкриється вікно для редагування заголовку блогу.
Treningblogrik2011201218.JPG
Ви маєте змогу:
Завдання 3. Змінить (за потребою) назву блогу, додайте опис та зображення
Крок 5. Після введення нових параметрів необхідно натиснути кнопку "Зберегти". Після збереження ви повинні автоматично повернутись до вікна зі структурою блогу.
Крок 6.Розглянемо тепер як можна змінити основний (центральний) блок "Сообщения блога". Для цього у відповідному блоці треба перейти за посиланням "Редагувати"
Treningblogrik2011201219.JPG
Відкривається нове вікно "Конфігурація публікацій блогу", в якій ви можете:
Treningblogrik2011201220.JPG

Після внесення змін необхідно натиснути кнопку "Зберегти". Після зберігання ви автоматично повертаєтесь до сторінки "Дизайн".


4.     Які дії необхідно виконати, щ
об додати до блогу коментар?
5.     Як додати календар до власної веб-сторінки або блогу?

Ви можете додати на сайт інтерактивну версію календаря та кнопки для відвідувачів, за допомогою яких вони зможуть зберігати собі події з нього.
Вставлений календар бачитимуть лише ті, з ким ви ним поділилися. Щоб календар відображався всім,зробіть його загальнодоступним.
Якщо додати на сайт кнопку Google Календаря, відвідувачі зможуть швидко зберігати ваші події у свої календарі. Щоб усі могли бачити вашу подію, зробіть календар загальнодоступним.
6.     Яким чином можна надати вільний доступ до блогу?
У вас є можливість контролювати, хто може читати і редагувати ваш блог.
Після того як користувач прийме запрошення, він стане автором. Число учасників блогу, включаючи читачів, авторів і адміністраторів, не може перевищувати 100.
Примітка . Щоб керувати повідомленнями в блозі і додавати публікації, у запрошених авторів і адміністраторів повинен бути обліковий запис Google . роботі студентів у ВНЗ?

Вища освіта України побудована відповідно до вимог Болонської конвенції, де особлива увага приділяється самостійній роботі студентів, яка потребує підвищення й інтеграції видів і форм організації навчальної діяльності студентів, здійснюється інтегрування інформаційно-комунікаційних технологій з педагогічною системою організації навчальної діяльності, що дозволяє розширити навчальні можливості студентів, здійснити вибір і організацію індивідуальної траєкторії навчання в контексті розвитку самостійного критичного і творчого мислення. Визначальну роль у цьому відіграє Інтернет, який є універсальним засобом пошуку інформації та передачі знань, особливо в процесі самостійної роботи студентів.
20.  Які типи Веб-квестів використовуються в навчальному процесі ВНЗ? У чому полягає мета їх використання?
Лабораторна робота 4.
Тема: Створення і використання електронного 

навчально-методичного комплексу в навчальному процесі.
Мета: навчитися розробляти структуру , створювати та використовувати 
електронного навчально-методичного комплексу у навчальномуу процесі.

Контрольні запитання 
1.       Які засоби використовуються у створенні електронних посібників?
3.       Які умови ефективного використання ЕНМК?
9.       Яким чином використовується модульний підхід у створенні ЕНМК, його переваги.


1.       Які засоби використовуються у створенні електронних посібників?

Електронний посібник – це програмно-методичний комплекс призначений забезпечити студентам, учням самостійно або з допомогою викладача засвоїти навчальний курс або його розділ. Такий продукт створюється з вбудованою структурою, словниками, можливістю пошуку. Електронний посібник може використовуватися для самостійного вивчення навчального матеріалу з певного предмета або поглиблення вивчення теоретичного курсу. Електронні посібники можна умовно розділити на чотири класи: - енциклопедичні; - інформаційні; - навчальні; - екзаменуючи (тестові). Електронний посібник має ряд принципових відмінностей від посібника, виготовленого типографським способом: 1. Можливість мультимедіа; 2. Забезпечення віртуальної реальності; 3. Високий ступінь інтерактивності; 4. Можливість індивідуального підходу до слухача. Включення в структуру електронного посібника елементів мультимедіа дозволяє здійснювати одночасну передачу різноманітних видів інформації. Як правило це означає співвідношення тексту, графіки, анімації і відео. Багато процесів і об’єктів в електронному посібнику може бути подано в динаміці їх розвитку, а також у вигляді 2-х або 3-х мірних моделей, що викликає у користувача ілюзію реальності зображуваних об’єктів. Електронний посібник має певні переваги перед традиційними видами посібників: 1. Вивчення матеріалу може бути не пов’язане з часовими рамками (аудиторними заняттями). 2. Дозволяє розвивати навички самостійної роботи слухачів. 3. Структура посібника допомагає встановлювати контроль над вивченням відповідних блоків тем. Електронні посібники можуть мати додаткові можливості в порівнянні з паперовим варіантом. Однією із таких можливостей є використання гіперпосилань, за допомогою яких можливий швидкий перехід від однієї частини посібника до іншої. Створення електронного посібника – це творчий процес викладача і програміста. Однак необхідно дотримуватися відповідних методичних вимог. 
Основні вимоги до методики створення електронного посібника: 
1. Навчальний матеріал повинен бути розбитий на блоки; 
2. Кожен блок повинен містити детальні ілюстрації; 
3. Ілюстрації повинні підбиратися таким чином, щоб більш детально і просто пояснити матеріал, який важко сприймається слухачами;
 4. Основний матеріал блоку повинен об’єднуватися в одне ціле за допомогою гіперпосилань. Гіперпосилання можуть зв’язувати і окремі блоки електронного посібника; 
5. Доцільно доповнити матеріал посібника випливаючими підказками. 
Електронний підручник, може бути виконаний у двох варіантах: - для відкритого доступу через глобальну комп'ютерну мережу Іnternet; - для використання в процесі аудиторного навчання (для локальної мережі). Електронний підручник повинен розроблятися для його використання на комп'ютерах середнього класу. Потрібно тільки, щоб на комп'ютері був установлений MS Word і Power Poіnt. 
Можливість відтворення звукових файлів бажана. 
Електронні підручники можуть бути створені у декількох форматах. 
· Електронні підручники у форматі Word, PowerPoіnt. Немає потреби представляти документи в цих розповсюджених форматах. З їхньою допомогою можна легко і швидко підготувати якісний електронний навчальний посібник з вбудованою системою самоконтролю.
 · Електронні підручники у форматі Acrobat. Дуже добре зарекомендував себе формат PDF електронних документів від компанії зі світовим ім'ям Adobe Systems. Для читання електронних підручників у цьому форматі застосовується вільно розповсюджувана програма Acrobat Reader. Для створення ж електронних підручників використовується програма Acrobat з широкими можливостями, цілком доступна освітнім організаціям. Багато мільйонів електронних документів у світі виконані саме у форматі PDF.
 · Електронні підручники в програмі Flash MX. Багато електронних підручників, мають основу - програму Flash MX, що представляє потужну систему для створення анімаційних файлів для Web. Майбутнє за дистанційним навчанням, тож вивчення і застосування цієї програми не випадково. 
· Електронний підручник у програмі 3D Studіo MAX. Широко розповсюджених програм моделювання досить багато, однак одна із кращих програм тривимірного моделювання і мистецтва анімації для створення візуальних ефектів програма - 3D Studіo MAX. 3D MAX дозволяє змоделювати багато чого шляхом використання різноманітних базових об'єктів. Програма 3D MAX приваблює тим, що в ній можна по сьогоденню відчути себе творцем цілого фільму, виступати у ролі режисера, оператора, композитора, всіх тих, хто створює фільм. Звичайно, цей процес займає багато часу, але якщо він вам подобається, то час пройде непомітно. Об'єднання програм 3D MAX і Flash MX дозволяє створити навчальні програми, які дозволяють забезпечити впровадження нових технологій, що відповідають світовим стандартам в області інформатизації. Завдяки використанню тривимірного моделювання 3D MAX і зручному інтерфейсу Flash нові комп'ютерні програми стали наочні, барвисті і цікаві студентам. Можна виділити три основних режими роботи електронного підручника: 
· навчання без перевірки;
 · навчання з перевіркою, при якому наприкінці кожної глави (параграфа або теми) студентам пропонується відповісти на кілька питань, що дозволяють визначити ступінь засвоєння матеріалу;
 · тестовий контроль, призначений для підсумкового контролю знань студентів із виставлянням оцінки. 
Вербальна характеристика схеми курсу (електронного посібника) виглядає таким чином 
Вступ. Наводиться стисла характеристика курсу: для кого він призначений, що треба знати і вміти для успішного засвоєння, зміст.
 Теоретичний матеріал у вигляді модулів, що закінчується контрольним запитанням для самоперевірки та проблемними запитаннями для індивідуальної та колективної роботи. Практичні та лабораторні роботи, необхідні для якісного засвоєння курсу. 
Рекомендується здійснювати попередній допуск до цього типу занять, перевірити знання теоретичного матеріалу. 
Довідкові матеріали з предметної галузі курсу (глосарій). 
Творчі завдання, спрямовані на самостійне застосування раніше засвоєних знань, умінь і навичок; виконання проектів індивідуального характеру та в групах співробітництва. 

3.       Які умови ефективного використання ЕНМК?

Основними положеннями, які визначають планування та організацію навчального процесу, методику викладання дисциплін, виступають дидактичні принципи, котрі пов’язують цілі і зміст підготовки фахівців із закономірностями процесу навчання. Як відомо принципи навчання – це головні положення, нормативні вимоги до організації та здійснення освітнього процесу [26, с.75].
Дидактичні принципи, що орієнтовані на підготовку учнів у ПТНЗ із використанням інформаційних технологій такі: науковість, доступність, систематичність і послідовність, наочність, професійна спрямованість, бінарність, свідомість та активність, інформатизація навчання. Ці принципи створюють систему, відображають особливості навчального процесу.
У сучасних умовах висуваються значні вимоги до системи освіти на всіх рівнях. Утворення в Україні інформаційного суспільства висуває перед системою освіти завдання її інформації.
Система освіти повинна бути спроможна не лише давати знання, а й постійно і швидко оновлювати ці знання, формувати потребу в неперервному їхньому оновленні, самостійному оволодінню вміннями та навичками, потребу в творчому підході до знань протягом всього життя.
Перехід до інформаційного суспільства змушує замислитись над питанням підготовленості випускників будь-яких навчальних закладів до життя і праці у цьому суспільстві, в якому широкого використання набули сучасні інформаційні технології.
Під сучасними інформаційними технологіями розуміють сукупність методів та технічних засобів для зберігання, створення, організації, зберігання, опрацювання, передавання, подання і використання інформації. Стрижнем нових інформаційних технологій є комп’ютер [22, c. 67].
Стрімкий розвиток інформаційних технологій (ІТ), проникнення ІТ в усі ланки життя, освіти дозволяють розглядати навчальний процес як інформаційний, в якому відбувається одержання інформації, її переробка та використання всіма учасниками цього процесу.
Таким чином, з’являються нові проблеми:
−    форми представлення знань у навчальному процесі;
−    пошук засобів представлення знань;
−    пошук методів переробки інформації;
−    пошук методів навчання та викладання.
Інформатизація освіти також передбачає розробку навчально-методичного забезпечення на основі ІТ, що включає такі складові:
−    технічні засоби;
−    програмне забезпечення;
−    навчальне забезпечення.
До першої складової відносяться технічні засоби: комп’ютер, принтер, сканер, модем, відеоапаратура, інтерактивна дошка, Web-камера, та ін.
До другої складової відносяться програми, які управляють роботою на комп’ютері, їхньою роботою в телекомунікаційній мережі.
Третьою складовою є навчально-методичне забезпечення.
Інформаційна складова, що забезпечує змістовий аспект підготовки фахівця в професійно-технічному навчальному закладі, сприяє розв’язанню задачі, котра стоїть перед викладачами – це електронний навчально-методичний комплекс (ЕНМК) інформаційного забезпечення навчальної предмету.
ЕНМК становить собою дидактичну систему, в якій з метою створення умов для педагогічної активної інформаційної взаємодії між викладачами та учнями інтегруються прикладні програмні продукти, бази даних, а також інші дидактичні засоби і методичні матеріали, що забезпечують та підтримують навчальний процес.
Створенню ЕНМК, інформаційному забезпеченню навчального процесу присвячені роботи таких науковців: В. Боголюбова, Р. Гуревича, І. Захарової,Г. Кедровича, О. Козлова, В. Кухаренко, І. Роберт, В. Сумського, І. Шлапакові та ін.
У роботах науковців досліджується проблема розробки та використання інформаційно-комунікаційних технологій (ІКТ) в навчальному процесі сформовано певні вимоги до ЕНМК, визначений його зміст, оформленні методичні та програмно-технічні вимоги до ЕНМК і його компонентів.
Аналіз досвіду використання ЕНМК у навчально-виховному процесі, свідчить, що найбільш ефективним є курси, що засновані на альтернативних способах навчального матеріалу: на підставі лінійної та нелінійної схем з відповідними рекомендаціями з їхнього практичного використання.
Проблемі розробки та використання інтерактивних інформаційних систем у навчальному процесі присвячені роботи Р. С. Гуревич [8], І. Г. Захарової [12].
У роботах вищеперерахованих учених розглядаються технології навчання, що здійснюються на основі використання комп’ютерних засобів, методів прийому, обробки, передавання та відображення навчальної інформації. Обгрунтовуються та розкриваються шляхи інтенсифікації навчального процесу, здійснення індивідуалізації навчання, колективного навчання в глобальних та локальних мережах. У свою чергу, все вищезазначене потребує значного рівня готовності педагогічних працівників, що веде до самовдосконалення.
Сформовані певні вимоги до електронного навчально-методичного комплексу (ЕНМК), [12, с. 64] до його складових, які б відповідали таким вимогам:
−    чітка дидактична основа, простота, доступність;
−    структурування інформації;
−    система вправ.
Головне призначення автоматизованих дидактичних засобів – вивчення та закріплення теоретичного матеріалу, здійснення оперативного контролю знань з теми, що вивчається. Автоматизована система має містити не тільки інформаційну частину, а й програмні засоби, котрі дозволяють проводити навчання та контроль за сценарієм розробників.
Найбільш повним вважається ЕНМК з будь-якого предмету, якщо він складається з двох «кейсів»: викладача та учня, до яких входять:
−    анотація до курсу, в якій наводиться коротка характеристика ЕНМК, його переваги, для кого він призначений;
−    навчальна програма;
−    керівництво щодо вивчення предмету (методичні вказівки викладача, учня), яке включає в себе вказівки для самостійного вивчення теоретичного матеріалу, виконання практичних завдань, вказівки з технології вивчення навчального матеріалу на певному рівні, послідовності використання всього навчально-методичного комплексу, навчальних модулів, блоків, навчальних одиниць;
−    навчальний посібник містить виклад навчального матеріалу (теоретичного, практичного) відповідного предмету, що відповідає робочій програмі та структуруванню на методичні дози (модулі, блоки, навчальні одиниці);
−    практикум використовується для формування вмінь та навичок на основі застосування теоретичних знань, що застосовується під час розв’язання практичних завдань;
−    тести або тестуючи системи використовуються для перевірки рівня засвоєння навчального матеріалу на початковому, проміжному та підсумковому етапах;
−    довідник містить відповідні матеріали, таблиці, визначення, глосарій предмету;
−    електронна бібліотека курсу містить підручники та посібники, які доповненні аудіо-відео матеріалами, освітніми Internet-ресурсами [9, с. 70-71].
Важливу роль у ЕНМК відіграє електронний посібник. Створені викладачами електроннi посібники (ЕП) становлять навчальний матеріал, що розроблений відповідно до професiйних стандартів; вiн має переважно модульну структуру. Це дозволяє розширювати змiст і призначення окремих фрагментів та підмодулів, у яких розміщена додаткова iнформацiя, дiаграми, статистичнi дані, посилання на файли довiдниково-iнформацiйного змiсту.
Використання системи гiперпосилань дає можливість кожному учневі самостійно обирати шлях і темп вивчення матерiалу. Основними етапами самостiйногонавчання на основi ЕП є такі:
−    робота з гiпертекстом основного матерiалу;
−    робота з джерелами, що розміщені в довiдниково-iнформацiйнiй частинi курсу;
−    робота з допоміжними масивами iнформацiї, з довiдниково-iнформацiйним блоком;
−    робота з текстовими завданнями курсу.
Розроблена структура контролю та зворотного зв’язку містить систему тестiв, що дозволяють:
−    оперативно виявляти рівень засвоєння кожного роздiлу;
−    задовольняти вимоги, що висуваються до тестових завдань: надійність, визначеність, однозначнiсть, стiйкiсть;
−    одержати об’єктивну оцінку знань, умінь та навичок;
−    виявляти прогалини в пiдготовцi кваліфікованих робітників.
Тести побудованi за допомогою наступних форм або їхньої комбінації:
−    закритої, що передбачає вибiр учнями лише однієї правильної відповіді iз запропонованих;
−    вiдкритої, що передбачає самостiйне формулювання у виглядi цілого виразу;
−    на встановлення відповідності мiж двома множинами;
−    на встановлення правильної відповідності, порядку в перелiку елементiв.
Для завдань з вибором правильної відповіді нами з кожного предмету розроблено електронний зошит тестiв, який складений у виглядi електронних сторінок зошита з кожної теми, що вивчається.
Учень має можливість у процесі вибору відповіді ставити позначку, наприклад «1», «+» і т.д. навпроти своєї відповіді; перед тестуванням учень має ознайомитися з інструкцією роботи з зошитом.
Цей тест дає можливість виявити рівень засвоєння навчального матеріалу з тем; надає можливість викладачу бачити рівень засвоєння навчального матеріалу, виявляти помилки та спрямовувати навчальну роботу на їхнє усунення.
Такі тести виконують контролюючу функцію, вони забезпечують перевірку рівня знань, умінь і навичок учнів.
Такий електронний зошит можна використовувати для самоконтролю знань учнів, а також під час поглибленого вивчення усіх предметів. Для якісного використання тестів необхідно дотримуватись таких вимог:
1.        Підготовка тестів здійснюється за відповідними правилами та за навчальною програмою.
2.        Тестування учнів має відбуватися в межах навчальної програми за допомогою системи тестів.
3.        Здійснення аналізу одержаних відповідей за допомогою підсумкової відомості.
Реалізуючи будь-яку систему тестування знань учнів, слід враховувати область використання тестів, кількість учнів, що тестуються, наявність ресурсів для реалізації тестів. Досвід роботи дає можливість зробити висновок, що система використання всіх видів тестування має такі переваги:
1.  Підвищує зацікавленість учнів.
2.  Усуває психологічний бар’єр між учнями та комп’ютером.
3. Збільшує об’єктивність оцінювання за рахунок автоматизованого контролю.
4.  Заощаджує час, витрачений на контроль знань, дає можливість підвищувати якість та ефективність відбору тестових завдань з урахуванням підготовки тапсихолого-фізичних характеристик учнів.
Основнi функції та можливості поточного та пiдсумкового тестового контролю:
−    оптимізація та модернізація процесу контролю, навчання;
−    забезпечення рiвневого та індивідуального пiдходу до учнiв;
−    накопичення підсумків тестування в окремих файлах;
−    здійснення монiторингу, активізації контролю та оперативної обробки результатiв.
Проте, слiд зазначити, що коли необхiдно здiйснити складний програмний аналiз відповіді, розглянути логiку розв’язання задачi, пояснення відповіді задачi, то використовувати тестову систему немає сенсу.
Невiд’ємною частиною ЕНМК є лабораторні роботи, якщо це передбачено програмою i змiстом предмету.
Розробленi за допомогою ЕНМК лабораторні роботи мають такі переваги:
1.       За допомогою анімацій, відеороликів, таблиць i графіків учень має можливість узяти участь у постановцi дослiдiв, моделювати процеси.
2.       За допомогою опису лабораторної роботи в одному стилі з електронним посiбником за умов наявностi віртуального стенду i програми, що моделює роботуприладiв, учні мають можливість виконувати вiдповiдну роботу, аналiзувати й узагальнювати iнформацiю.
3.       Віртуальні системи дають можливість кожному індивідуально виконувати роботу.
4.       Вiдпадає необхідність у створеннi спеціалізованих лабораторій, обладнання.
Кожний ЕНМК з предмету містить електронний термінологічний словник, який забезпечує доступність до термінологічного матерiалу, дає можливістьсамостiйного його вивчення.
У розроблених електронних посiбниках основнi термiни i поняття мають гiперпосилання, якi є в словнику, що дозволяє швидко здiйснювати самоконтроль засвоєння основних понять навчального матерiалу, за необхідністю здiйснювати його повторення.
Розглянутi вище матеріали можна вiднести до «кейса» учня.
У «кейс» викладача можна «вкласти»:
−    державний стандарт з предмету, професії;
−    робочу навчальну програма;
−    календарно-тематичний план;
−    лекції або плани урокiв;
−    семiнари;
−    системи тестiв, завдань;
−    перелiк курсових, пiдсумкових робіт;
−    критерії оцінювань знань учнів;
−    набiр електронної наочності;
−    лiтература та вiдповiдна електронна бібліотека або посилання на неї.
Незважаючи на те, що можливості розроблених ЕНМК у навчальному закладi дещо обмеженi фінансуванням, термiнами виконання проектiв, наявнiстюнеобхiдного програмного i кадрового забезпечення, їхнє використання дає можливість:
−    інтенсифікувати навчальний процес;
−    реалізувати ефективне поєднання нових i традицiйних технологій навчання на основi використання IТКТ [2, с.156];
−    формувати навички самостiйного вивчення навчального матерiалу;
−    спростити функції контролю за рівнем знань, умінь i навичок учнiв;
−    здiйснювати постiйний моніторинг успiшностi учнiв;
−    підвищити ефективність мовлення за рахунок здійснення інтерактивного навчання;
−    формувати вміння та навички виконання окремих операцiй, процесiв за допомогою відпрацювання їх на тренажерах;
−    економити час на пiдготовку викладача до занять, створення роздаткового матерiалу, демонстрацію дослiдiв.
Слiд особливо зазначити, що для виконання всіх функцій ЕНМК, якi пов’язанi iз взаємодiєю в мережi, є домовленість в єдиному пiдходi до стандартiв на оформлення даних, обмiну iнформацiї, проведення занять та екзаменiв, тестування i т.д.
Навчальним базовим засобом вибрані презентації в Power Paint, Flash технології, гіперпосилання, що дають можливість створювати інтерактивні навчальні продукти, котрі можна використовувати для колективного та індивідуального навчання з метою формування професійних умінь та навичок в умовах, наближених до реальних. При цьому проектування автоматизованих дидактичних засобів необхідно планувати, враховувати ті чинники, що мають вплив на кінцевий продукт.
Когнітивний процес з використанням сучасних комп’ютерних технологій стає в навчальних закладах новим освітнім стандартом. Впровадження в навчальний процес комп’ютерних навчально–контролюючих систем, які, завдячуючи своїй інтерактивності дають можливість учням активно включатися у вивчення теми, розв’язувати проблеми або задачі, що є – один із дієвих засобів підвищення ефективності процесу навчання.
Сучасні комп’ютерні дидактичні продукти, котрі входять у ЕНМК, розроблені на основі новітніх креативних комп’ютерних технологій на базі багатьох галузей знань.
Використання кольорової комп’ютерної анімації, високоякісної графіки, відеоряду, схемних, формульних, довідникових презентацій дозволяє представити курс, що вивчається у вигляді послідовного або розгалуженого ланцюжка динамічних картинок з можливістю переходу з блоку до блока. Все це дозволяє зробити подачу дидактичного матеріалу максимально зручними та наочними. Запропоновані системи містять ефективні засоби оцінки та контролю процесу засвоєння знань та навичок.
Кожний елемент комплексу є не просто носієм відповідної інформації, але й виконує специфічні функції, які визначає викладач. Таким чином, ЕНМК – це постійно розвиваюча база знань предметної галузі. Можливості ЕНМК значно ширші можливостей традиційних навчально-методичних комплексів на паперових носіях, так як на основі мультимедіа вони об’єднують в єдину інтегровану систему різноманітні значення, зміст і форму матеріалу, враховуючи рівні підготовки учнів.
Умовно розробку ЕНМК можна поділити на такі етапи:
1.  Визначення та конкретизація цілей навчання та використання комп’ютерного курсу, а також переваги використання ЕНМК.
2.  Відбір змісту навчального матеріалу з урахуванням понять, визначень, прикладів, ілюстрацій, які розкривають зміст матеріалу, що вивчається при цьому слід уникнути механічного переносу інформації з підручника в комп’ютерний курс. Навчальний матеріал ЕНМК має бути орієнтованим на індивідуальні здібності учнів, спиратися на раніш одержані знання, вміння та навички, стимулювати пізнавальну активність учнів.
3.  Логічний аналіз, структурування та систематизація навчального матеріалу, визначення обсягу навчальної інформації. Важливо визначити обсяг навчальної інформації, яку слід вивчати на кожному уроці, з теми, розділу, далі виділити обсяг знань та умінь, основні поняття, якими мають оволодіти учні. Слід також визначити методику подачі навчального матеріалу, діалогових комунікацій, графіки, анімації. Слід передбачити можливість навчання за власною траекторією.
Створення ЕНМК – це трудомісткий процес, що потребує фізичних і матеріальних затрат, які за певний час роботи викладачів, програмістів та методистів може бути реалізованим. Результативність цієї роботи значною мірою залежить від рівня інформаційної підготовки викладачів, доступу до комп’ютерної мережі, рівня інформаційної культури і т.п.
По – перше, за один і той самий час навчання якість підготовки учнів з використанням ЕНМК у порівнянні з некомп’ютерними навчальними методичними комплексами може зрости, при цьому збільшується міцність знань.
По – друге, використання ЕНМК в навчальному процесі підвищує якість професійної підготовки учнів, формує вміння здійснювати самостійний пошук навчальної інформації, розв’язувати стандартні завдання, працювати в проектах.
По – третє, найбільший ефект з використанням ЕНМК буде тоді, коли учень бере активну участь у вивченні та закріпленні матеріалу, застосуванні знань у типових і нетипових ситуаціях.
По – четверте, значний ріст якості підготовки спостерігається у «слабких» учнів. Різноманітність індивідуальних траєкторій навчання дозволяє кожному вибирати свій шлях теми засвоєння навчального матеріалу, а це, в свою чергу, зменшує розрив між підготовкою учнів на більш високому рівні.
Нині бурхливий розвиток інструментальних середовищ для Internet зачепив практично всі сфери програмування. Однією з цих розробок стало створення засобів, що дозволили навіть непрофесіоналам створювати електронні посібники (підручники), що мають стандартний і звичайний для користувачів Windows інтерфейс, а з іншого боку, – дозволили створювати ефективне середовище навчання. Мова йде про систему Microsoft HTML Help. Розробка ЕНМК здійснюється на основі гіпертекстової технології, для цього на комп’ютері достатньо встановити тільки браузер Microsoft Internet Explorer.
Таким чином, використання сучасних комп’ютерних технологій в навчальному процесі дозволяє будувати інтерактивне засвоєння навчального матеріалу, що значно підвищує ефективність навчання.
Сучасні комп’ютерні дидактичні програми, що входять в ЕНМК предмету (електронні посібники, підручники, збірники задач і вправ, гіпертекстові інформаційно-довідкові системи і т.д.) за умов належного грамотного використання стають потужним засобом (інструментом) вивчення предмету. В більшості випадків такі комплекси розміщують у локальній мережі навчального закладу або записують на компакт-дисках (CD).
Проте є і недоліки у застосуванні ЕНМК в навчальному процесі:
1)     використання ЕНМК має певні труднощі, що пов’язані з наявністю локальної мережі та відповідного обладнання, яке дає можливість працювати змультимедіа програмами;
2)     викладання навчального матеріалу, проведення занять має бути відповідним чином адаптоване для досягнення ефективності використання ЕНМК предмету.
Використання ЕНМК в навчальному процесі буде ефективним, якщо робота здійснюватиметься в єдиному інформаційному просторі, тобто, коли обчислювальні ресурси навчального закладу об’єднані в мережу з регламентованим доступом до інформації та обладнання, в яких розгорнуті та функціонують мережеві програмні засоби автоматизації процесів (від електронної бібліотеки до електронного каталогу бібліотеки), навчальних програмних засобів, що інтегровані в єдину інформаційну систему навчального закладу (ЄІСНЗ). Така ЄІСНЗ будується на базі Internet-мережі та об’єднує в єдиний інформаційний простір всі служби.
Важливу роль в ЕНМК відіграють електронні підручники (посібники), це навчальний матеріал, який не прив’язаний до фізичного носія, та закладений у програму. Він має забезпечувати функції: презентаційну, навчальну, статистичну властивість і має підсистему оцінювання рівня засвоєння навчального матеріалу [9, с. 73].
Ядром комплексу має бути підручник, наукова розробка його структура стає підґрунтям для використання інших засобів навчання, підручник домінує над іншими засобами навчання, є зв’язуючи стрижнем усього комплексу, ефективним ядром дидактико-методичної координації у навчальному процесі [24, с. 130].
Серед переваг використання ЕНМК виділимо наступні:
1)     ЕНМК проектуються і створюються як цілісні системи педагогічних програмних засобів, інтегрованих з метою збору, організації, збереження, передачі та представлення навчальної інформації користувачам;
2)     всі елементи ЕНМК взаємозв’язані між собою, мають єдину інформаційну основу та програмне-апаратне середовище;
3)     проектування ЕНМК передбачає можливість їхнього використання в локальних та розподілених комп’ютерних мережах вузу так і при дистанційній формі навчання.
Склад і структура ЕНМК може бути гнучкою, залежати від змісту предмету, з якої він розробляється. Слід погодитись з точкою зору О. Малихіної [19, с. 104-107], за якою усі компоненти комплексу варто поділити на дві групи: інваріантну і варіативну. Інваріантна складова містить лише потрібні компоненти без яких руйнується авторська дидактико-методична концепція, вони тісно пов’язані між собою, доповнюють один одного.
До варіативної складової належить додатковий матеріал (роздатковий матеріал, довідники, науково-популярна література, методичні розробки, демонстрації, віртуальні моделі і т. ін.) [17, с. 12].
На нашу думку ЕНМК стає стержнем, навколо якого формується необхідне інформаційне середовище, яке сприяє активній педагогічній взаємодії між викладачем і студентами, формуючи їхні навички комунікативного спілкування.
Проектування та конструювання ЕНМК предмету, відбір і структурування змісту навчального матеріалу потребує від викладача:
−    оцінити обсяг змісту навчального курсу з урахуванням мети підготовки фахівців, її складності. Для цього використовуються методи педагогічного моделювання побудувати модель курсу, оцінив її інформаційну ємність;
−    розподілити навчальний матеріал на відповідні розділи, теми елементи у відповідності до можливостей сприйняття та пам’яті учнів, виключаючи їхнє перенавантаження;
−    встановити зв’язок між елементами змісту навчальної предмету, провести його структурування;
−    для кожного навчального елементу визначити вихідний та вимагаємий рівні засвоєння його учнями;
−    розробити педагогічні тести до всіх навчальних елементів, які включені в логічну структуру предмета, з метою перевірки якості їхнього засвоєння.
Як свідчить досвід використання ЕНМК у підготовці учнів професійно-технічних навчальних закладів дозволить інтенсифікувати та індивідуалізувати навчальний процес, значно активізувати пізнавальну діяльність студентів, підвищити стимулюючу складову; розвивати самостійність в процесі навчання, обирати індивідуальний темп засвоєння навчального матеріалу; здійснювати оперативний контроль за рівнем засвоєння знань, формування умінь та навичок; вести статистичний облік за рівнем підготовки кожного учня; розвивати та здійснювати комунікативні навички спілкування між усіма учасниками навчального процесу.
Використання інформаційних технологій змінює діяльність викладача та учня, змінюючи його зміст, структуру, впливаючи на характер мислення, мотиви учасників цього процесу, перебудовуючи систему відносин між ними. Впливаючи на зоровий, слуховий та інші канони сприйняття допомагають формувати у студентів цілісне відображення вивчаємого об’єкту, явища або процесу та на цій основі інтенсифікувати процес пізнання.
Успішна комп’ютеризація та інформатизація освіти залежить не від кількості комп’ютерів, а від якості засобів навчання, методичного забезпечення їх використання.
Створення і використання електронного навчально-методичного комплексу (ЕНМК), інформаційних технологій є важливою умовою забезпечення творчої роботи учнів з об’єктами вивчення і з моделями систем взаємодії об’єктів. Як свідчить досвід створення і використання ЕНМК, лише творча робота в рамках проекту, який сформульований викладачем дає позитивні результати з формування професійних знань, умінь та навичок. Створення креативного середовища є найбільш важким процесом для створення ЕНМК. Необхідно створити такий інтерфейс креативного середовища, який би дозволив організувати колективну роботу учнів над проектом.
Наступна проблема – це створення авторського середовища ЕНМК, що передбачало б умови і особливості конкретного навчального закладу, групи учнів, індивідуально кожного учня. Кожний викладач повинен мати змогу самостійно формувати ЕНМК з свого предмету, систематично його поповнювати, готуватироздатковий матеріал, методичні розробки. Такий інструмент має бути доступним методисту, викладачу, учню та його батькам.
ЕНМК використовується в таких основних процесах функціонування системи освіти, як навчання, інформування, комунікації а також в допоміжних і управлінських процесах: інсталяції, модернізації інформаційних ресурсів, документуванні, навчанні користувачів, учнів (студентів). У процесі навчання ЕНМК має виконувати такі функції:
−    збереження навчальних матеріалів з усіх дисциплін;
−    вибір змісту, послідовності і методики навчання;
−    подання навчальних матеріалів у зручному і наочному вигляді;
−    допомога під час розв’язування задач;
−    подання звітів і контрольних робіт;
−    комп’ютерна модернізація об’єктів і процесів, що вивчаються;
−    обробка результатів експерименту;
−    підтримка розробки навчальної документації;
−    контроль знань.
Інформування має на увазі такі функції ЕНМК:
−    ведення журналу успішності;
−    виконання копій навчальних матеріалів за запитом учня, викладача.
Інтеграція розглянутих функцій під єдиним інтерфейсом користувача дозволить значно підвищити якість ЕНМК і продовжити термін його експлуатації. У практиці педагогічної діяльності все ширше використовуються різноманітні електронні матеріали: навчальні та робочі програми; плани-уроки лекційних і практичних занять; теоретичні матеріали; хрестоматії; словники; карти і схеми, таблиці, ілюстрації; збірники задач і вправ; теми творів, рефератів, курсових; питання і тести для самоконтролю; моделюючі програми та інше.
Лабораторна робота 5.

Тема: Мережеві офіси. Сервіси спільного редагування документів.



Контрольні запитання

1.         Як скористатися сервісом Диск Google ?
Даний сервіс дозволяє:
• створювати в Інтернеті документи, електронні таблиці та презентації, а потім переглядати і редагувати їх з будь-якого комп’ютера, підключеного до Інтернету;
• систематизувати документи за допомогою папок у сховище документів Google;
• експортувати створені файли на комп’ютер;
• завантажувати вже готові файли з комп’ютера і розміщувати їх в сховище документів Google;
• опублікувати документ у вигляді веб-сторінки або розмістити в своєму блозі;
• надавати доступ до редагування або перегляду документів іншим користувачам;
• в режимі реального часу редагувати документ одночасно кільком людям;
• спільно переглядати презентації;
• обмінюватися важливими документами, таблицями та презентаціями між співробітниками компанії або колективу.

2.         Як можна використовувати сервіс Диск Google в педагогічній практиці?
Під час виконання самостійного завдання на уроці вчитель може створити для учнів документи в яких будуть міститись завдання. Учні будуть їх виконувати, а результати оформляти в іншому документі, відправляти вчителю для його редагування.

3.         Якими правами володіє редактор документа?
Редактор  може:
• редагувати документи, таблиці та презентації;
• запрошувати або видаляти інших співавторів і читачів (якщо власник дав їм дозвіл на ці дії).
• експортувати копію документа, таблиці або презентації на свій жорсткий диск.

4.         Які документи можна створити в середовищі Диск Google ?
Текстовий документ (команда Документы), документ електронної таблиці (команда Таблицы), презентацію (команда Презентации). Виберіть пункт Документы і натисніть в правому нижньому кутку на кнопку з позначкою «+». 

Творче завдання

Завдання 1. Робота з текстовим документом в Google
1. Зайшов під своїм акаунтом у документи Google (http://docs.google.com).
2. Завантажив в Інтернет текстовий документ. Для цього:
• Відкрив вкладку Документы та обрав пункт Диск. Натиснув на вкладку Мой диск і вибрав необхідний файл. Натиснув кнопку Открыть файл і зачекав завантаження файлу.
3. Змінив шрифт, розмір тексту або міжрядковий інтервали в своєму документі, а також виконав попередній перегляд цих змін.
4. Вставив у документ картинку, таблицю, символи, використовуючи меню Вставка.
5. Зберіг копію документа на жорсткому диску комп’ютера.
6. Запросив користувачів у якості читачів своїх документів.
7. Повернувся в режим редагування, натиснувши відповідну кнопку в верхній частині вікна.
8. Перейшов по посиланню в розділ Справка та ознайомивсядокладніше з можливостями спільної роботи над документами в Google.
9. Зберіг і закрив документ.

Завдання 2.
1. Створив у службі Диск свого акаунта форму для проведення анкетування  .
2. Запросив до участі в опитуванні своїх товаришів.
3. Ознайомився з таблицею відповідей, сформованої в результаті анкетування.
4. Оформив результати у вигляді таблиці.
Лабораторна робота 9.
Тема: Розробка та наповнення блогу проекту
Завдання для самоконтролю



1. Наведіть означення понять «Веб-сайт», «Веб-сторінка», «URL-адреса».


Веб-сторінка являє собою розміщений на веб-сервері гіпертекстовий документ.
Веб-сайт – це сукупність подібних за змістом і оформленням веб-сторінок, які пов’язані між собою гіперпосиланнями та розміщені на одному веб-сервері.ф Уніфікований локатор ресурсів (Uniform Resource Locator - єдиний вказівник на ресурс, URL) — стандартизована адреса певного ресурсу (такого як документ, чи зображення) в інтернеті (чи деінде).

2. Поясніть принципи навігації Інтернетом.

Процес переходу в інші місця поточної веб-сторінки або до інших веб-сторінок за допомогою гіперпосилань називають навігацією. Якщо після низки переходів за гіперпосиланнями необхідно повернутися на попередню сторінку, то користуються кнопкою Назад інструментів браузера. Кількість веб-сторінок, що тематично пов'язані між собою й розкриває єдине ціле, називають веб-сайтом або просто сайтом.

3. Опишіть принципи організації внутрішньої структури веб-сайтів.
Принципи організації внутрішньої структури веб-сайтів:

Використання позначень

Застосовуйте слова і терміни, які є сталими і зрозумілими для більшості відвідувачів сайту. В цьому сенсі не дуже вдалим є застосування піктограм. Іноді, відвідувачі можуть невірно розтлумачити такі зображення. З цієї причини слід розміщувати змістовні елементи, посилання і елементи навігації з їх позначеннями, а також уникати невиразних термінів на сторінці.


Доцільність


Розділи сайту повинні містити інформацію та елементи, які відповідають даному розділу чи фрагменту сторінки, невідповідні елементи краще перенести в інше місце або взагалі прибрати.

Одноманітність

Використання єдиної навігації по сайту з однаковим оформленням. Однакові елементи на сторінках повинні мати один і той же розмір і знаходитися в одному і тому ж місці. Якщо сторінки, з певних причин мають відмінності, відвідувач повинен чітко розуміти, чим вони обумовлені.

Розділення на частини

Людина не в змозі зберігати одночасно великий об'єм інформації. Як правило, люди здатні сприймати інформацію, що містить від чотирьох до шести різних елементів. Тому, відвідувачі сайту краще орієнтуються і швидше знаходять потрібні для них матеріали, коли вони візуально поділені на групи.

5. Охарактеризуйте вимоги до оформлення Веб-ресурсів.

Більшість веб-сторінок у своїй основі мають таку базову морфологічні структуру, що складається з головної сторінки (домашня, home-page); сторінки або розділу першого рівня (зазвичай посилання на них містяться на навігаційній панелі домашньої сторінки, присутні на всіх сторінках та відносяться до так званої глобальної навігації); сторінки другого та подільших рівнів, які розширюють або доповнюють інформацію основних розділів та за релавантністю підпорядковуються сторінкам попереднього рівня.



Комментарии